Τρίτη, 7 Ιουλίου 2009

Ένα ενδιαφέρον κείμενο για τους ποδηλάτες.


«Περίπου έξι χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο για 27 χρόνια. Τόσα υπολογίζω χοντρικά ότι έχω εξοικονομήσει από τις μετακινήσεις μου με ποδήλατο, αφού δεν χρησιμοποιώ αυτοκίνητο. Με το ποδήλατο πηγαινοέρχομαι στη δουλειά από το 1982 και διανύω κάθε εβδομάδα πάνω από 80 χιλιόμετρα».

Όταν ο κ. Χάρης Πατσός μιλάει για το ποδήλατο, αναφέρεται σε αυτό σαν να πρόκειται για μια μικρή περιουσία. Κυριολεκτικά και μεταφορικά. «Ακόμα και όταν ο καιρός είναι άστατος δεν παθαίνω κρυολόγημα και αυτό το αποδίδω στη σκληραγώγηση που σου προσφέρει η ποδηλασία. Δεν έχω αντιμετωπίσει ποτέ καρδιακά και αναπνευστικά προβλήματα, νιώθω τα πόδια μου πολύ γερά- δεν έχω ενοχλήσεις στα γόνατα - και γενικότερα με διακατέχει αίσθημα ευεξίας. Η καλή ψυχολογία που αποκτάς κάνοντας ποδήλατο είναι δύσκολο να περιγραφεί: έρχεσαι σε επαφή με το περιβάλλον, ασκείσαι και νιώθεις πολύ καλά που μπορείς να μετακινείσαι χωρίς να επιβαρύνεις την ατμόσφαιρα» εξηγεί ο κ. Πατσός.

Επί 25 χρόνια η κ. Ελένη Ψαρουδάκη, ταμίας του συλλόγου «Φίλοι του Ποδηλάτου», κάνει συστηματικά ποδήλατο. Μάλιστα για περίπου 10 χρόνια διένυε καθημερινά πάνω από 40 χιλιόμετρα- από το Μαρούσι στο Αιγάλεω και πίσω-, ενώ από το 1984 έως σήμερα εκτιμάται ότι έχει καλύψει συνολική απόσταση 150.000

χιλιομέτρων. «Έως τα μέσα της δεκαετίας του 1990 με αντιμετώπιζαν σαν κάτι το εξωπραγματικό. Σε όποιον έλεγα ότι χρησιμοποιώ ποδήλατο για τις μετακινήσεις μου στην πόλη απορούσε, δεν μπορούσε να το πιστέψει. Βέβαια, τότε τα αυτοκίνητα ήταν λιγότερα, οι οδηγοί ακολουθούσαν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και δεν αντιμετώπιζες τους σημερινούς κινδύνους. Γι΄ αυτό τα τελευταία χρόνια αποφεύγω να κάνω ποδήλατο στο κέντρο και πάντα φοράω κράνος, γάντια και μακρύ παντελόνι ώστε να έχω κάποια προστασία. Για να βγώ στην Κηφισίας ούτε συζήτηση- υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τα αυτοκίνητα. Σχεδόν πάντα χρησιμοποιώ μικρούς δρόμους, ήπιας κυκλοφορίας και σε κάθε στενό κόβω ταχύτητα ή σταματάω είτε έχει στοπ είτε όχι» λέει η κ. Ψαρουδάκη, επισημαίνοντας ότι τον τελευταίο καιρό τα ατυχήματα ποδηλατών έχουν αυξηθεί σημαντικά.

31 χλμ. κάθε μέρα
Στα μέσα Ιανουαρίου ο κ. Σταμάτης Αρναούτης βίωσε ένα τέτοιο ατύχημα: «Βρισκόμουν στη δεξιά πλευρά της οδού Λαυρίου στα Γλυκά Νερά, σε σημείο όπου οι δύο λωρίδες του κάθε ρεύματος- τα οποία χωρίζονται από νησίδαγίνονται μία. Φορούσα κράνος και κοιτούσα τον καθρέφτη του ποδηλάτου, αλλά δεν είχα δει τίποτα. Την επόμενη στιγμή, με την άκρη του ματιού μου διακρίνω ένα αυτοκίνητο να έρχεται με ταχύτητα, ακούω το φρενάρισμα και βρίσκομαι στον αέρα. Μετά έπεσα με την πλάτη στο καπό, με το κεφάλι- ευτυχώς φορούσα κράνος- έσπασα το τζάμι και μόλις το αυτοκίνητο ακινητοποιήθηκε, βρέθηκα στον δρόμο. Τελικά τη γλίτωσα με λίγους πόνους στο αριστερό χέρι και τον ώμο» αναφέρει ο κ. Αρναούτης, ο οποίος δεν σταμάτησε να χρησιμοποιεί το ποδήλατο για τις μετακινήσεις του στη δουλειά μετά το ατύχημα. «Το πήρα αρχικά για να κάνω βόλτες πριν από δυόμισι χρόνια στο Μαρκόπουλο, όπου βρίσκεται το σπίτι μου. Μετά αποφάσισα να το χρησιμοποιώ για να πηγαινοέρχομαι στη δουλειά μου στα Γλυκά Νερά και διανύω καθημερινά 31 χιλιόμετρα. Πλέον, το να οδηγώ αυτοκίνητο με εκνευρίζει» τονίζει ο κ. Αρναούτης. Σημειώνει δε ότι από τον Γενάρη που είχε το ατύχημα έχει κινδυνεύσει ξανά κυρίως από αυτοκίνητα που κάνουν προσπεράσεις από την αντίθετη κατεύθυνση και ενώ τον βλέπουν να πηγαίνει κανονικά στο ρεύμα του δεν τον υπολογίζουν επειδή οδηγεί ποδήλατο.

«Ξεκινήσαμε 10 άτομα...»
Όπως αναφέρουν στα «ΝΕΑ» οι παλαίμαχοι του χώρου, ο αριθμός των ποδηλατών έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Την αύξηση αυτή την αποδίδουν κυρίως στη διάδοση του Ίντερνετ: «Όταν ξεκινήσαμε δέκα άτομα το 1986 να προχωρούμε σε διεκδικήσεις για τα δικαιώματα των ποδηλατών στην πόλη, μετά βίας στις πορείες εμφανίζονταν 100-120 ποδηλάτες, κι αυτό ύστερα από ατελείωτες ώρες αφισοκόλλησης. Σήμερα το ανακοινώνεις στο Ίντερνετ και μαζευόμαστε χιλιάδες. Όμως δεν είναι μόνο αυτό, μέσω του Ίντερνετ διαδόθηκε και η ιδέα της ποδηλασίας, οργανώθηκαν ποδηλάτες σε ομάδες, ανταλλάσσουν ιδέες και πληροφορίες», λέει η κ. Ψαρουδάκη. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις της κ. Λυδίας Χατζηαλεξίου, γραμματέως των «Φίλων του Ποδηλάτου», στις τελευταίες συγκεντρώσεις έδωσαν το «παρών» τουλάχιστον 5.000 άτομα, ενώ πάνω 3.500 ποδηλάτες είναι εγγεγραμμένοι σε ηλεκτρονικά φόρουμ του Ίντερνετ. «Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 έβλεπα το πολύ δύο ποδηλάτες στον δρόμο την ημέρα. Την τελευταία περίοδο συναντώ ποδηλάτες κάθε δέκα λεπτά» συμπληρώνει ο κ. Πατσός ιδρυτικό μέλος της οργάνωσης- της πρώτης που δραστηριοποιήθηκε στην Ελλάδα.


Ένας πρωτότυπος αγώνας

ΤΟ 1986 οι «Φίλοι του Ποδηλάτου» είχαν διοργανώσει μαζί με τον αναπληρωτή καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Θάνο Βλαστό έναν άτυπο αγώνα μεταξύ διαφορετικών οχημάτων. «Στο ύψος του μεγάρου του ΟΤΕ στην Κηφισίας ήταν η εκκίνηση και συμμετείχαν ένα αυτοκίνητο, μία μοτοσυκλέτα, ένα λεωφορείο και φυσικά ένα ποδήλατο. Ζητούμενο ήταν ποιος θα έφτανε πιο γρήγορα σε ώρα αιχμής στο κέντρο της Αθήνας. Ακόμα και εκείνη την εποχή, που το κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν ήταν τόσο μεγάλο όσο σήμερα, το ποδήλατο τερμάτισε πρώτο με μικρή διαφορά από τη μοτοσυκλέτα. Αρκετή ώρα μετά τερμάτισαν το αυτοκίνητο και το λεωφορείο», θυμάται ο κ. Χάρης Πατσός.


Οι Ευρωπαίοι κάνουν πετάλι

ΣΕ ΠΟΛΕΙΣ της Ολλανδίας και της Δανίας οι μετακινήσεις των πολιτών καλύπτονται έως και 30% από το ποδήλατο. Στο παγωμένο Τρόντχαϊμ της Νορβηγίας το ποδήλατο συμμετέχει κατά 25% στις μετακινήσεις και αυτό ενώ η κλίση των δρόμων φτάνει μέχρι και 20%, ενώ στη Βασιλεία το αντίστοιχο ποσοστό μετακινήσεων φτάνει το 23% και στη Βέρνη το 15%. «Αν ο αριθμός των ανθρώπων που κινούνται καθημερινά με ποδήλατο στην πρωτεύουσα φτάνει τις 3.500 και πάλι πρόκειται για λίγους σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.

Οι ποδηλάτες στην Αθήνα είναι υποπολλαπλάσιοι από αυτούς που πραγματικά θα μπορούσε να χρησιμοποιούν ποδήλατο.

Και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η πόλη δεν είναι φιλική για ποδηλασία. Στην Αθήνα ένα καλό σενάριο για τις μετακινήσεις που πραγματοποιούνται με ποδήλατο φτάνει το 10%», λέει ο κ. Θάνος Βλαστός, συγκοινωνιολόγος- πολεοδόμος, αναπληρωτής καθηγητής του ΕΜΠ. Φωτεινή εξαίρεση στην Ελλάδα όσον αφορά την ποδηλασία είναι η Καρδίτσα, όπου το ποσοστό μετακινήσεων με ποδήλατο, σύμφωνα με τον κ. Βλαστό, ανέρχεται στο 22%.

Σύστημα ενοικίασης
Όπως επισημαίνει ο αναπληρωτής καθηγητής του ΕΜΠ και συγγραφέας βιβλίων για την ποδηλασία στις πόλεις, ένα δημοτικό σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων, όπως αυτά που λειτουργούν εδώ και χρόνια στο Παρίσι, τη Βαρκελώνη, τις Βρυξέλλες και πολλές ακόμα ευρωπαϊκές πόλεις, θα μπορούσε να ενισχύσει σημαντικά τη μετακίνηση με ποδήλατο στην Αθήνα. Ως πλέον πετυχημένο σύστημα θεωρείται αυτό στο Παρίσι: προσφέρει 20.600 ποδήλατα (καλύπτει το 1% του πληθυσμού) και έχει αναπτύξει 1.451 σημεία εξυπηρέτησης (περίπου ανά 300 μέτρα) καλύπτοντας επαρκώς το μεγαλύτερο μέρος της πόλης. Μάλιστα γίνονται και προσφορές: πρόσφατα η πρώτη μισή ώρα ποδηλασίας δεν χρεωνόταν, ενώ για κάθε 30 λεπτά που περνούσαν από τον δωρεάν χρόνο ο χρήστης πλήρωνε 1 ευρώ. Σύμφωνα με έρευνα, ο μέσος χρόνος μιας διαδρομής στο Παρίσι ανέρχεται στα 18 λεπτά, ενώ η διαχειρίστρια εταιρεία ενοικίασης ποδηλάτων υποστηρίζει ότι 42.000.000 χρήστες- από περιστασιακούς πελάτες έως σταθερούς συνδρομητές- έχουν εξυπηρετηθεί από την αρχή της λειτουργίας του συστήματος το 2007. Αντίστοιχα συστήματα ενοικίασης ποδηλάτων έχουν δημιουργηθεί σε Λουξεμβούργο, Βιέννη, Σεβίλλη, Λυών, Μασσαλία, Όσλο, Στοκχόλμη, Μιλάνο, Βερολίνο, Φρανκφούρτη, Ουάσιγκτον, Ρίο Ντε Τζανέιρο και πολλές ακόμα πόλεις.

Ποδηλατόδρομοι
Στα μέσα του Ιουνίου το ΥΠΕΧΩΔΕ ανακοίνωσε την ανάθεση μελέτης για την κατασκευή ποδηλατοδρόμων που θα συνδέουν το κέντρο με την Κηφισιά και τον Φαληρικό Όρμο, συνολικού μήκους 26,6 χιλιομέτρων. Σύμφωνα με το υπουργείο, οι ποδηλατόδρομοι θα διέρχονται από τους αρχαιολογικούς χώρους. Η μελέτη αναμένεται- σύμφωνα πάντα με το υπουργείο- να ολοκληρωθεί σε 8 μήνες, ενώ το συνολικό κόστος των ποδηλατοδρόμων που θα διέρχονται και από τους αρχαιολογικούς χώρους στο κέντρο της Αθήνας υπολογίζεται στα 7 εκατομμύρια ευρώ.

Πηγή : http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artId=4525118

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου